Forum is het grandioze magazine van Politeia, de officiële studentenvereniging voor de faculteit van de Politiek en Sociale wetenschappen aan de Universiteit Gent.

Wij houden mensen als de beste op de hoogte van het reilen en zeilen op de Faculteit. Wij bieden een interessante, studentikoze blik op het nieuws in de wereld van politiek, communicatie en sociologie. Natuurlijk vullen we dit ook aan met alle must-knows in het studentenleven in onze favoriete studentenstad.

Erasmus - Een sprong in het diepe in Granada, Spanje

We sluiten het jaar 2018 af met een Erasmus waar velen van dromen, namelijk onder de Spaanse zon! Solana schrijft over hoe zij het in Granada ervaart. Ik schrijf dit artikel wanneer ik ongeveer twee maanden in Granada woon. Op Erasmus gaan was voor mij altijd iets dat bij het studentenleven hoorde, een vreemde taal leren, een nieuwe stad leren kennen en (hopelijk) terugkomen met heel wat (internationale) vrienden. Toen het vorig jaar zo ver was om de procedure te starten, borrelde er toch even een gevoel van twijfel op. Zou Erasmus iets voor mij zijn? Zou ik het wel zo leuk hebben als iedereen het altijd leek te hebben? Zou het goedkomen met de taal en met vrienden maken? Al deze twijfels ov

Aha, het studentenleven de mooiste tijd van je leven?

Je hoort het wel vaker: “Geniet ervan, mijn kind. De studententijd is de beste tijd uit je leven”. Maar laten we het nu eens bekijken. Is het studentenleven wel degelijk de “beste tijd”? We vinden het ongetwijfeld allemaal wel op een bepaalde manier een speciale tijd. Hieronder 10 écht cruciale dingen die je leert kennen tijdens je studentenleven. 1. Je leert uitgaan Als middelbare scholier word je weleens vaak geconfronteerd met die vuist op de tafel van je mama of papa. “Neen, je mag niet uitgaan! Eerst huiswerk en dan op tijd het bed in”. Lang leve de studententijd waarin je onbeperkt uit kan gaan, je beslist zelf wanneer, waar en met wie je uitgaat. Oooooh, wat zalig toch, die vrijheid

Erasmus - Luzern, Zwitserland

Nee, het is geen maandag, maar voor de feestdagen publiceren wij een extra Erasmusartikel! Jobeth keerde terug naar België om Kerstmis bij haar familie te vieren, maar voor Forum schreef zij over haar ervaring van het afgelopen semester in Luzern, Zwitserland. Mijn Erasmus avontuur speelt zich af in het mooie Zwitserland. Ik hoor jullie al afvragen, waarom Luzern? Ten eerste was het de enigste optie in Zwitserland voor mijn studierichting (communicatiewetenschappen). Ten tweede is het een kleine stad, MAAR het heeft zoveel te bieden! De stad is een plaatje op zich en je bent op wandelafstand van prachtige natuur waarin je kan gaan vertoeven. Last but not least, de universiteit bestaat offici

Erasmus - in Tokio, Japan

Deze week vertelt Mónica over haar avonturen in Tokio, Japan. Wie weet vraag je na het lezen van dit artikel een nieuwe reiskoffer voor kerst om zelf op Erasmus te kunnen vertrekken! Als je in Japan gevraagd wordt waar je woont, antwoord je met een nabijgelegen metrostation. Dus ik woon voor de komende 5 maanden dichtbij Kokubunji en de Chuo Line verbindt onze stad met het centrum van Tokio. Maar het is hier moeilijk te onderscheiden waar een stad eindigt en begint, de gebouwen lopen over in elkaar en onderweg vind je overal restaurants en felverlichte convenience stores. Deze winkels zijn 24/7 open en verkopen onder andere hotdogs met pasta, buns met sesamvulling, pannenkoeken met rode bone

Erasmus - Ma vie à Paris !

Geniet deze week van het verhaal van Marie-Laure in Parijs! Elke maandag posten we een nieuwe Erasmuservaring van een student Pol & Soc. Ik zit ondertussen al ongeveer 2 maand op Erasmus op de Université Paris X Nanterre en ik kan met zekerheid zeggen dat ik het echt wel naar mijn zin heb. De stad, het eten, de sfeer,.. kortom (bijna) alles is hier gewoon perfect. Paris X is een zeer grote universiteit die mij wel zo’n beetje die American campus vibes geeft. Bij mooi weer zitten studenten dikwijls op het gras met wat muziek. De sfeer op de campus is al bij al zeer ontspannend. Ik moet wel toegeven dat je regelmatig wordt lastiggevallen door verschillende studentenverenigingen die nieuwe lede

Erasmus - Aix-en-Provence : la petite, mais puissante cigale

Wekelijks publiceren we een nieuwe Erasmuservaring van een student Pol & Soc. Deze week volgen we Frederik naar de Franse zon. Aix-en-Provence ligt in het zonnige zuiden van Frankrijk. De geboortestad van Paul Cézanne ligt in de schaduw van de berg Sainte-Victoire die bij een wolkeloze dag uitzicht biedt op de Alpen en de Mont Ventoux. Meer dan duizend meter lager werk ik dit jaar mijn derde jaar Politieke Wetenschappen af aan Sciences Po Aix (SPX). In dit mediterrane landschap, waar de zon heerst en de regen vaak het onderspit delft, neem ik je graag mee naar SPX, mijn cité universitaire en la vie aixoise. 1) Sciences Po Aix Sciences Po Aix is een van de tien IEP’s (Institut d’Etudes Politi

Erasmus - Op uitwisseling naar een eiland in de Oost-Chinese Zee

Deze week reizen we nog een beetje verder van huis met onze Erasmusrubriek. Kimberley vertelt over haar ervaring in Tapei, Taiwan. Twintig uur vliegen langs de aardbol. Wat kan dat allemaal betekenen? Dit is een blik van zes maanden vertoeven op Taiwan. Taiwie, Taiwat, Taiwaar? Taiwan is een prachtig eiland in de Oost-Chinese Zee. Het wordt door China als een provincie beschouwd terwijl het eiland een eigen regering en een eigen vlag heeft. Het politiek conflict met China over Taiwanese onafhankelijkheid en de strategische ligging van het eiland brachten de internationale politiek plots zeer dichtbij. Tijdens de lessen (ik studeerde aan het departement diplomatie) ontsponnen zich regelmatig

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Over ons

De officiële studentenkring van de Gentse faculteit politieke en sociale wetenschappen.

Ons doel is om het leven van de student ietsje aangenamer en draagbaarder te maken.

Adres

Universiteitstraat 8

9000, Gent

praeses@politeia-gent.be

Zondagavond update

• Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Snapchat Social Icon

© 2020 Politeia Gent